Do you love H.P. Lovecraft?

Me, I’m a big Lovecraft buff and oddly enough it seems a lot of other archaeologists/anthropologists is as well. In Stockholm as in many cities there are free newspapers around, as Metro etc. Since I got my smart phone a few years back this is not a media I turn to too often, though I did when I was a student back in the days – all things free is good, or something like that.

Today going by the sub something caught my eye though, on the opposing seat lay a Metro and the headline, or rather the add, that caught my eye read: Vi älskar Lovecraft! – We love Lovecraft!

March 26- April 1st Serieteket, in Stockholm, gives tribute to the horror master – holding seminars, readings and what they call Bazaar of the Bizarre read more at Kulturhuset.se (OBS in Swedish).

Me – I’ll see you there!

Magnus Reuterdahl

About Magnus Reuterdahl

I am an archaeologist/Osteologist from Sweden. My main intrest lays in north Euorpean archaeology in, preferbly the prehistory of the late iron age and the neolithic periods. I've also got a strong intrest for Chinese archaeology, especially the neolithc Yangshao culture. I also write about cultural heritage and cultural history. Mitt namn är Magnus Reuterdahl, jag är arkeolog och osteolog och arbetar företrädesvis i Sverige även om jag gjort ett par vändor till Kina. På den här bloggen skriver jag om mitt yrke, om fornlämningar, kulturarv och kulturhistoria m m. View all posts by Magnus Reuterdahl

4 responses to “Do you love H.P. Lovecraft?

    • Magnus Reuterdahl

      Tjena Olof!

      Att Lovecraft hade en del mindre rumsrena åsikter har varit känt länge – det gäller inte bara rasism, dock ska man komma ihåg att i princip varje papper och brev han skrivit har publicerats – majoriteten långt efter hans död. Dikten som det refereras till i inlägget var aldrig menat för publicering och något som han senare i livet själv vände sig emot. Jag misstänker att om man samlar in all kvarlåtenskap, fysisk såväl som digital, kommer vi hitta mindre smickrande saker hos de flesta, en del allvarligt menade andra skrivna på skämt eller som referens till något som förlorats över tid, varför en del också kan verka mer plumpt och illa än vad som ursprungligen menats. Ett problem med Lovecrafts kvarlåtenskap är vidare att det vi har tillgång till är hans svar och brev men sällan den andra partens brev att relatera dessa mot.

      Vidare, utan att på något sätt försvara rasism, måste man sätta personer i sin historiska kontext för att förstå dem – Lovecraft var mer eller mindre autodidakt, lärd via de böcker som fanns i familjebiblioteket, där sannolikt det mesta var publicerat under 1800-talet, med den tidens kunskap, förutfattade meningar och i många fall rasistiska inslag. Utifrån detta kan man förstå vad han kommer ifrån, utan att hålla med om åsikterna.

      Tyvärr är det väl så att ska man lägga måttstocken att alla ska ha den kunskapsnivå och människosyn vi har idag får vi noga packa ned det mesta av litteratur, musik och kultur som skapats innan vår egen tid. Trots allt finns det en hel del rasism, hat mot homosexuella och oliktänkande i såväl religösa sammanhang, politiska sammanhang och i forskning med mera under i princip hela vår historia.

      Däremot bör man inte stoppa dessa insikter och kunskaper under mattan, utan ha med sig dem när man läser böcker, ser pjäser etc för att få en förförståelse varför det förhåller sig som det gör i många fall och se dem som tidsdokument som berättar om den tid, det samhällsklimat och de åsikter som fanns just då.

      Nu blev det ett långt svar som i viss mån är avhängit det efterföljande inlägget.

      //Magnus

  • Olof

    Halloj! Jo visst är det komplicerat – länkade det mest för att jag inte kände till vissa av hans åsikter förrän nyligen (och var osäkert på hur spritt det var).

    Men, men jag crosspostar det jag postade där:

    “Intressant! Samma sak har dykt upp ett flertal gånger på jobbet; hur hantera utställningsobjekt som varit nazister, pedofiler etc.

    Jag har mest funderat på det när det gäller avlidna personer, och då har jag landat i att det måste gå att vara exempelvis en hemsk person som individ och samtidigt en lysande poet. En persons dåliga åsikter raderar inte ut dess bidrag till exvis kultur eller vetenskap; men dessa bidrag kan heller aldrig ursäkta tråkiga åsikter.

    Vad gäller levande personer är det svårare. Till del kanske jag kan tänka mig att skilja på personer som missionerar sina risiga åsikter eller inte, men jag landar nog ändå i att jag måste acceptera att även idioter kan vara genier – så jag fortsätter köpa Morrissey etc… “

    • Magnus Reuterdahl

      Intressant med tankarna från museet. Det ser ut som att vi kommit fram till ungefär samma slutsats 🙂

      Magnus

