Quantum GIS

This weekend I’ve been playing a bit with Quantum GIS (QGIS) an open source Geographic Information System that can be downloaded for free, though they are happy to accept donations. I’ve been and currently am working with ESRI based products such as ArcView 3.2, ArcView 8.2, ArcGIS, Arcpad etc. Quantum GIS has many similarities with these, with that I mean that the milieu is familiar and even though it’s a different program you’ll get the hang of it rather quickly as an Esri user. QGIS is also available with Swedish menus.

I’ve just started to play with it but so far I’m impressed, it’s user friendly and can, at least seemingly, do what ArcView 8.2 can – I’ve found several good applications that I see is there but still haven’t figured out – as yet – such as coordinate transformation possibilities, for example from RT90 (the old but still used coordinate system in Sweden) to SWEREF 99 TM, (the new coordinate system in Sweden) and loading GPS data straight into QGIS.

More info on QGIS can be found here

As my company is currently, and always, look for improvements in the products we use, this might very well be one that I’ll recommend them taking in as it’s cheaper than the ArcView/GIS products but also seems to work as good as them.

In the coming weeks I’ll explore it further – if you use QGIS and have tips I’ll gladly accept them.

Magnus Reuterdahl

About Magnus Reuterdahl

I am an archaeologist/Osteologist from Sweden. My main intrest lays in north Euorpean archaeology in, preferbly the prehistory of the late iron age and the neolithic periods. I've also got a strong intrest for Chinese archaeology, especially the neolithc Yangshao culture. I also write about cultural heritage and cultural history. Mitt namn är Magnus Reuterdahl, jag är arkeolog och osteolog och arbetar företrädesvis i Sverige även om jag gjort ett par vändor till Kina. På den här bloggen skriver jag om mitt yrke, om fornlämningar, kulturarv och kulturhistoria m m. View all posts by Magnus Reuterdahl

11 responses to “Quantum GIS

  • Björn Persson

    Äntligen en träff på detta. Har du kommit framåt vad gäller rt90=>sweref99 transformationen (fel på 150 meter typ)? Jag är miljökonsult och lite GIS ansvarig på arbetsplatsen men har inte lyckats lösa detta. Man kan ju mata in egna strängar och så men det är lite beyond mina skills.

    Skulle vi lyckas lösa detta vore det helt grymt!

    • Magnus Reuterdahl

      Hej Björn

      Kul att se att det finns fler som tragglar med detta. Jag har tyvärr inte hunnit att sätta mig ned och jobba med det, än. Det ligger dock på min priolista och så snart jag har lite tid över ska jag sättas mig ned med det hela. Jag misstänker att ni också råkar på lite problem med detta precis liksom vi. Jag återkommer i ärendet och ska försöka komma ihåg att skicka dig ett mail efterhand.

      Magnus

      • Alistair Auffret

        Hej,
        har ni kunnat lösa detta problem? Till slut gick jag till en kollega med ArcMap och bade hon att transformera rt90 till sweref99 och det blev perfekt (och inte 150 m för långt nordost). Men det är inte så man ska göra om man vill jobba opensource förstås…
        Alistair

      • Magnus Reuterdahl

        Hej Alistair

        Tyvärr inte, detta är dock avhängit andra arbetsuppgifter den sista tiden – jag hoppas kunna ta upp tråden under vintern och återkommer asap när eller om jag löst det.

        Mvh

        Magnus

  • Björn Persson

    Eureka. Det finns ett CRS som heter RT90 2.5 gon V from wgs 84 (EPSG 93021). Ange det för ditt lager med rt902.5gonV samt on the fly projection. Se även till att ha sweref99tm som övergripande CRS. Detta funkade för mig iaf. Vad gäller raster finns det en Warpfunktion som reprojicerar vilken också finns on the fly.
    Ni kan väl också testa lite och återkomma med synpunkter/förbättringar mm.

    mvh
    Björn Persson

  • Björn Persson

    Eureka igen. Med QGIS 1.7.3 hände det grejer…

    Någon får gärna bekräfta.

  • Immo Trinks

    Tack Björn! Jag letade just efter detta CRS i QGIS

