IARNSTORB

Järstorps kyrka

Yesterday I visited Jarstorp (Järstorp) church just outside Jonkoping to take a picture of a small runic inscription on one of the foundation stones at the NW corner of the ship on the outside. The church is not medieval but it stands on a medieval base.

 SM 119 M Runic

The inscription is IARNSTORB (SM 119 M) which is the place name and parish name of the Church; it’s covered by a steel plate.

 SM 119 M Runic_2

Jarstorp church is also a good example of how to make modern additions to a church, a ramp for wheelchairs has been added, this blend well into the church building. I think it is important to show good examples and I think this is a good example that function, architectonical elements and cultural values can work together.

Järstorps kyrka ramp

Järstorps kyrka ramp2

Magnus Reuterdahl

About Magnus Reuterdahl

I am an archaeologist/Osteologist from Sweden. My main intrest lays in north Euorpean archaeology in, preferbly the prehistory of the late iron age and the neolithic periods. I've also got a strong intrest for Chinese archaeology, especially the neolithc Yangshao culture. I also write about cultural heritage and cultural history. Mitt namn är Magnus Reuterdahl, jag är arkeolog och osteolog och arbetar företrädesvis i Sverige även om jag gjort ett par vändor till Kina. På den här bloggen skriver jag om mitt yrke, om fornlämningar, kulturarv och kulturhistoria m m. View all posts by Magnus Reuterdahl

3 responses to “IARNSTORB

  • Ilari Aalto

    Jag såg din blogginlägg av en ren tillfällighet, och blev överraskad då jag märkte tydliga sliprännor där på hörnstenen. Jag är en finsk arkeologistudent, och jag skrev min kandidatuppsats om Finlands sliprännor. Den där stenen är den ända som jag vet att ha både sliprännor och skrift på det. Kommer du ihåg om det finns någon artikel om Järtorps kyrka som nämns också de där rännorna?

    • Magnus Reuterdahl

      Hej

      Jag är osäker på om det är sliprännor eller om det är något annat, men jag ska titta närmare på dem nästa gång jag är förbi och se om jag kan ta ett par bättre bilder. Jag kan inte påminna mig om att jag läst något om sliprännor kombinerat med Järstorps kyrka. Jag rekommenderar dig att skicka ett mail till Jönköpings läns museum (http://www.jkpglm.se/museet.html), om det finns något skrivet om dem är jag säker på att de har bra koll på det.

      Mvh

      Magnus

  • Ilari Aalto

    Hej

    Tusen tack! Bättre bilder skulle vara av hjälp, men jag kan inte föreställa vad annat kunde de vara än sliprännor. Rännorna finns åtminstone i Gotlands kyrkor, t.ex. i Sjonhems kyrka. Men jag ska kontakta museet, tack för tips!

    Hälsningar

    Ilari

    P.S. Det ser ut som att det finns några rännor också på stenens nedre kant.

